Att skriva en synopsis

Det är inte så svårt som det låter. Inte för att det kanske låter så svårt. Alla har förvisso olika tillvägagångssätt och jag kan bara tala för mig själv.

Processen går till som följer:
Steg 1. Öppna valfri ordbehandlare.
Steg 2. Skriv ner de punkter du har som rubriker. För mig är det först och främst Mördare, Offer, Motiv, Medel, Möjlighet följt av Början, Mitt och Slut.
Steg 3. Börja skapa.

Det är där det kan bli problematiskt. Det är aldrig så lätt som det ser ut, det är aldrig att bara börja skapa. Utan en grundidé är det svårt att komma någon vart och även med en sådan så krävs det sidohistorier. Sidohistorierna ger boken substans, som exempelvis att Mio och Jum-Jum skall leta efter väverskans dotter och att Watson blir förälskad i The sign of four. Och det är i sidohistorierna som det mesta av karaktärsutvecklingen sker, där man kan se effekterna av det stora.

Nu skall jag iväg och skriva en synopsis! Eller ja… Försöka.

Kommentera

