Den enda

Det är så det känns att tycks om svensk film i min umgängeskrets. Som att vara den enda i hela världen. Kanske inte den enda, men vi är så fasligt få. Jag har funderat över det, väldigt få av mina kamrater verkar ha någonting emot handlingarna i svenska filmer (rätta mig gärna om jag har fel) eller skådespelarna. Nej, det som verkar störa mest är språket. Kanske är jag den enda av mina kamrater som tror på historien min far berättat. Historien om hur FN (eller någon helt annan. Jag och namn…) vid något tillfälle hade en omröstning om vilket språk som var vackrast i världen. Svenskan vann. Och jag tycker att det är ett vackert språk. Det är ett språk med en melodi som gör att du kan humma fram en mening och få något som i det närmaste liknar en melodi. Hur kan det inte vara trevligt att lyssna på i en film? Om det kommer till språket tror jag då snarare att det handlar om hur mycket mer exotiskt det är att lyssna till ett språk som man inte till hundra procent behärskar, som engelska.

Eller, och det är väl det de flesta säger, så har det med Dramaten-rösten att göra. Svenska skådespelare som främst skolats inom teater har en tendens att glömma bort att film och teater inte alls har samma förutsättningar.

Ja… tänkte bara säga det.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Momiji
    Aug 27, 2012 @ 11:25:48

    Du är inte den enda, jag älskar också svensk film! I rymden finns inga känslor är en av mina absoluta favoritfilmer under senare år. Om jag inte hade jobbat på biograf hade jag gått och sett fler filmer, som det är nu blir man lite filmtrött och går bara och ser de stora filmerna som alla pratar om. 🙂

    Svara

  2. N.
    Aug 28, 2012 @ 05:01:41

    Inte då. Jag har inget alls emot svensk film.

    Svara

Kommentera

