E-bok eller inte e-bok… det är frågan

Jag är en evig traditionalist när det kommer till böckers format. Det skall finnas omslag och sidor, jag vill kunna bläddra och känna tyngd och allt det som man gör med böcker. Allt det som gör böcker fantastiska, om vi nu bortser från själva innehållet.

Så hände Det, det som absolut inte får hända. Det som tidigare har fått mig att se ner på andra osm inte har vett nog att fortsätta att vara lika inrutade som jag. Jag tittade på Nooken. Detta monster, denna drake, detta vidunder har jag inte skänkt en tanke åt innan idag. För idag såg jag Tillbehören.

Skall jag läsa en bok vill jag ha den fysiskt framför mig, men Nooken, som jag fortfarande klädsamt hytter med näven åt, har helt fantastiska omslag. Man kan göra den hur oändligt vacker som helst! Och jag, som älskar prylar mer än vad som är sunt, måste skaffa en. Visst kommer kanske mina bokhyllor att dra en lättnadens suck (dock inte länge, för jag kommer aldrig att sluta köpa -riktiga- böcker), men för mig är det ett lika stort nederlag som när jag började använda min första mp3-spelare.

Ve mig!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Lindback
    Sep 03, 2012 @ 13:36:29

    Där ser du, e-böcker är inget farligt! 🙂 Du är nog inte den enda som varit skeptisk mot ny teknik för att sedan upptäcka att ”Men det här var ju riktigt bra!” Ett helt bibliotek ryms på några hekto läs-/surfplatta, för mig är det en solklar fördel.

    Svara

    • Susanna Björnberg
      Sep 03, 2012 @ 18:23:23

      Jag tror absolut att det är praktiskt men, precis som CD-skivor, tycker jag om att ha det i ren fysisk form. Jag är lite konstig på det viset xD Hur skall man dessutom kunna få en författares autograf på en e-bokläsare? ^_^

      Svara

Kommentera

