Stavning

Apropå det här med USA (och försök att hitta den kopplingen, den som kan!) så har jag börjat grubbla över hur engelska språket sakta men säkert håller på att reduceras till ett hav av lättja. Istället för att skriva ”How are you?” skriver ungdomarna (och inte bara de, tyvärr) ”How R U?”. Det var först för någon månad sedan som jag insåg att det gamla meddelandeprogrammet ICQ stod för ”I seek you”.

Jag är inte särskilt bra på engelska, tvärtom, så när till och med jag reagerar på stavningen då är det illa. Tyvärr håller samma sak på att hända i Sverige, även om det på svenska verkar vara svårare att reducera hela ord till enskilda bokstäver. När politiker inte ens kan stava och punktera ordentligt hur kan de då tro att ungdomarna skall göra det?

Jag är besviken!

Kommentera

