Dagens hemsida

Något av det svåraste jag vet är att komma på bra efternamn till mina bokkaraktärer. Det får ju inte vara någonting som är för vanligt, inte heller någonting som är för unikt; finns det bara en Martin Svensson i hela landet blir han kanske stött om han är mördaren. Som väl är så finns det bot på detta dilemma, och denna bot är Statistiska centralbyråns lista över de hundra vanligaste namnen i Sverige. De har inte allt, men tillräckligt mycket för att majoriteten av min planeringstid inte skall gå åt att försöka hitta på fyndiga efternamn och det tackar jag för!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Roger (Kreaskriv)
    Okt 21, 2012 @ 19:05:07

    Jag tycker nog att huvudpersoner ska ha lite annorlunda namn så att man lättare kommer ihåg dem i inledningen på en bok.

    Svara

Kommentera

