Inspiration v.s Moral v.s Vidskepelse

Jag har de senaste dagarna stött på väldigt mycket inspiration till gruvliga berättelser, mest via Mysteriebloggen. Frågan som uppstod, och som gjorde att jag till sist inte skrev någonting på temat som fångade mitt intresse, var hur mycket man kan låta sig inspireras av något. Och är det moraliskt rätt att bygga ett skönlitterärt verk på ett av historiens stora, och mer groteska, mysterier? Skulle det rent av kunna föra otur med sig?

Svaret på den sista frågan är att jag inte vet, och att jag verkligen inte vill ta reda på det heller. Sa jag att jag var vidskeplig? Å andra sidan finns det så mycket därute som är i det närmaste ogreppbart och är det då inte bara ett sätt för oss att hantera det? Att skriva vår egen förklaring till det som händer omkring oss. Är det inte redan det alla författare mer eller mindre gör?

Så många frågor, så lite svar. Jag undrar om det inte blir stuvade makaroner ikväll. Det är ett mysterium jag mer än gärna utforskar.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. kmcollin
    Aug 10, 2014 @ 11:30:14

    Jag tycker inte att det är fel att skriva om mysterier, men det är klart att man får försöka visa lite respekt om det handlar om människor. Särskilt om det är en ny händelse där inblandade fortfarande är i livet.
    Själv är jag just nu jätteinspirerad att skriva om mysteriet med massakern i Sandby borg på Öland. Det är jättespännande det arkiologerna har grävt fram och eftersom man troligen aldrig kommer att hitta svaret på varför alla dödades (och av vem) och varför de inte ens begravdes utan bara lämnades i sina hus så känner jag en längtan efter att själv besvara frågan, även om det blir med en påhittad berättelse. 🙂

    Svara

Kommentera

