Den mörka sanningen om varför det dröjer

Du har säkert hört det förut, sagt det själv.

”Synopsisen? Jag jobbar på den. Den är snart klar. Jupp. Jättesnart.”

”Boken? Jag jobbar på den. Den är snart klar. Jupp. Jättesnart.”

Det är inte sant. Det är i stort sett aldrig sant, och när det väl är det så har det gått så långt att författaren i stort sett har snaran om halsen redan. och varför? Varför dröjer det så förbannat att bli klar? Svaret är lika sorgligt som enkelt. Internet. Du hörde mig! Internet är det som gör att det dröjer! Med det sagt menar jag inte att någonting skulle ha gått snabbare innan internet, vi människor är nog över lag rätt bra på att hitta på ursäkter till prokrastinering.

Min mörka hemlighet just nu, förutom otaliga improrep som inte alls är mörka hemligheter utan någonting som jag är stolt över, är WoW. World of Warcraft. Spelet jag aldrig fastnade för men som ändå är hur jag slappnar av. När jag är stressad finns det ingenting som slår att springa runt i Azeroth och hjälpa bönder baka paj, krigsherrar att bekämda scourgen eller bara att öva upp mina färdigheter i att plocka blommor eller fiska. Istället för att skriva klart synopsisen. Eller novellen som skulle vara med i en tävling 31/10. Nåja, det finns ännu tid till det. Lite drygt en vecka, rent av. Jag ska bara lvla lite till…

För övrigt, är det någon mer än jag som stör sig på att höra en bra låt och sedan upptäcka att artisten som har gjort den är någon du inte alls tycker om? Jag känner mig alltid lite förrådd av mig själv när sånt händer.

Kommentera

