Varför jag inte skriver dikter

Den korta förklaringen är den enkla att jag helt enkelt inte kan. Eller inte vill. Ibland kan skillnaden vara hårfin. Jag kanske inte kan för att jag inte vill eller inte vill för att jag inte kan.
Den långa förklaringen har sitt ursprung i ett samtal mellan mig och Liv. Jag hade just lyssnat på musik och påpekade att det irriterade mig att inte kunna hitta en bakgrund till låtar som tilltalar och berör mig, en av anledningarna till att jag gillar musikaler. Då påpekade hon klokt för mig att musik är som dikter och jag insåg att jag inte tycker om dikter. För att jag behöver mer. Jag vill ha dialog och bakgrund och karaktärsutveckling.
Det finns självfallet undantag, det gör det ju alltid, men idag är jag nitisk.

I övrigt är jag på god väg med NaNoWriMo. Ligger på sunda 35k and counting.

Kommentera

